Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu

Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu prowadzi badania naukowe w zakresie projektowania  i eksploatacji kolejowej i drogowej infrastruktury transportu, projektowania multimodalnych i intermodalnych terminali przeładunkowych, projektowania, budowy i eksploatacji sygnalizacji świetlnych, inżynierii ruchu drogowego, planowania transportu publicznego, elektro mobilności i zrównoważonej mobilności miejskiej oraz projektowania i wdrażania systemów kierowania i sterowania ruchem kolejowym.

Badania realizowane są w trzech zespołach naukowo-dydaktyczne:

- Zespół Infrastruktury Transportu,

- Zespół Sterowania Ruchem Drogowym,

- Zespół Sterowania Ruchem Kolejowym.

Zespoły tworzą najlepsi specjaliści w swoich obszarach badań, którzy prowadzą liczne projekty badawczo-rozwojowe i współpracują z różnymi jednostkami naukowymi oraz partnerami biznesowymi, a jednocześnie są doskonałymi dydaktykami.

Działalność dydaktyczna Zakładu realizowana jest na kierunku Transport w ramach specjalności:

na studiach I stopnia:

  • Inżynieria Transportu Miejskiego (studia niestacjonarne),
  • Sterowanie Ruchem Drogowym (studia stacjonarne),
  • Sterowanie Ruchem Kolejowym (studia stacjonarne i niestacjonarne)

na studiach II stopniu:

  • Transport Systems Engineering and Management (studia stacjonarne anglojęzyczne) 
  • Sterowanie Ruchem Kolejowym (studia stacjonarne i niestacjonarne),
  • Zrównoważona Mobilność Miejska (studia stacjonarne i niestacjonarne). Studia prowadzone pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury.

oraz studiach II stopnia kierunku Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego (kierunek studiów prowadzony wspólnie z Wydziałem Inżynierii Lądowej).

W Zakładzie prowadzone są następujące studia podyplomowe:

  • Interoperacyjność Systemu Kolei (studia prowadzone przy udziale partnerów biznesowych i współpracy merytorycznej podmiotów funkcjonujących na rynku pracy (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Urząd Transportu Kolejowego oraz Stowarzyszenie ekspertów i menedżerów transportu szynowego, kierownik studiów: dr inż. P. Ilczuk).

Zespół Infrastruktury Transportu

Zespół infrastruktury transportu posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia badań elementów infrastruktury transportowej. Działania Zespołu koncentrują się szczególnie na infrastrukturze kolejowej oraz projektowaniu terminali przeładunkowych,

w tym terminali intermodalnych. Główne kompetencje i  doświadczenie badawcze Zespołu jest ukierunkowane na:

  • infrastrukturę transportu ze szczególną preferencją dla infrastruktury kolejowej,
  • transport intermodalny oraz projektowanie multimodalnych i intermodalnych terminali przeładunkowych,
  • elektromobilność i  infrastrukturę dedykowaną dla transportu niskoemisyjnego,
  • zrównoważony transport,
  • projektowanie dróg szynowych – kolejowych i miejskich,
  • dynamikę oddziaływań pojazdu szynowego na drogę kolejową oraz dynamikę i  stateczność pojazdów szynowych w nieprostoliniowych odcinkach toru.

 

Zespół Sterowania Ruchem Drogowym

Zespół Sterowania ruchem drogowym posiada doświadczenie w  zakresie projektowania, budowy i eksploatacji sygnalizacji świetlnych, inżynierii ruchu drogowego, planowania transportu publicznego oraz zrównoważonej mobilności miejskiej. Badania Zespołu są ukierunkowane na:

  • projektowanie, budowę i eksploatację drogowych sygnalizacji świetlnych,
  • inżynierię ruchu drogowego,
  • zrównoważoną mobilność miejską i transport publiczny,
  • urządzenia i systemy sterowania ruchem drogowym,
  • bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Zespół opiekuje się Studenckim Kołem Naukowym Inżynierii Ruchu Drogowego, które zrzesza grupę młodych, ambitnych studentek i studentów zainteresowanych zagadnieniami sterowania ruchem drogowym oraz komunikacją miejską. Głównym celem Koła jest rozwijanie

i pogłębianie wiedzy z zakresu rozwiązań bezpieczeństwa oraz inżynierii ruchu drogowego, a w szczególności nowoczesnych technik sterowania ruchem, udział w pracach naukowo-badawczych realizowanych w Zakładzie oraz szkoleniach, seminariach i konferencjach naukowych.

 

Zespół Sterowania Ruchem Kolejowym

Zespół sterowana ruchem kolejowym posiada doświadczenie w  zakresie badania, modernizacji, projektowania i wdrażania systemów kierowania i sterowania ruchem w kolejnictwie. Badania Zespołu są ukierunkowane na:

  • unowocześnianie i  modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym, przy uwzględnieniu ścisłego ich dostosowania do wymagań i przepisów kolejnictwa polskiego i europejskiego,
  • wspomaganie pracy dyspozytorów i  dyżurnych ruchu przez wdrażanie technologii informatycznych,
  • ciągły rozwój zagadnień bezpieczeństwa, efektywności i nowoczesnych sposobów eksploatowania systemów sterowania ruchem kolejowym,
  • cyfryzację sterowania ruchem kolejowym i automatyzację jazdy pociągu oraz prowadzenia ruchu kolejowego.

Zespół opiekuje się Studenckim Kołem Naukowym Nowoczesnych Technik Sterowania Ruchem Kolejowym BALISA, które zrzesza grupę młodych, ambitnych studentek i studentów zainteresowanych zagadnieniami sterowania ruchem kolejowym. Głównym celem Koła jest rozwijanie i pogłębianie wiedzy z zakresu metod prowadzenia ruchu pociągów w oparciu o urządzenia infrastruktury w tym urządzenia SRK i ich własności, udział w pracach naukowo-badawczych realizowanych w Zakładzie oraz szkoleniach, seminariach i konferencjach naukowych. 

Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu prowadzi współpracę z różnymi jednostkami naukowymi oraz partnerami biznesowymi, wśród których można wymienić:

  • Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Transportu Kolejowego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Metro Warszawskie, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, Instytut Kolejnictwa, Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym w Warszawie, Tramwaje Warszawskie, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Thales Polska, Bombardier Transportation, Kombud, grupa Rail-Mil, Kolster, Siemens Mobility, Szybka Kolej Miejska.

Zakład dysponuje grupą 7 nowoczesnych laboratoriów badawczo-dydaktycznych, w skład których wchodzą:

  • Laboratorium Techniki cyfrowej i automatyki, Sterowania ruchem drogowym, Metod modelowania i sterowania ruchem drogowym, Pomiarów ruchu drogowego, Sterowania ruchem kolejowym, Kierowania i sterowania ruchem kolejowym, Centrum modelowania i testowania systemów zarządzania i sterowania ruchem kolejowym.

Laboratoria badawczo-dydaktyczne Zakładu umożliwiają prowadzenie badań oraz kształcenie studentów w zakresie modelowania i sterowania ruchem drogowym, optymalizacji i symulacji ruchu z wykorzystaniem narzędzi PTV Vissim, Synchro+ Sim Traffic, Sitraffic Office, sterowania ruchem kolejowym w obszarze badania systemu ERTMS/ETCS, modelowania, sterowania i symulacji ruchu kolejowego z wykorzystaniem narzędzi Traffic Simulator ERSA, Operational Simulator ERSA, OpenTrack symulator mikrosymulacyjny jak również badania blokad liniowych i urządzeń stacyjnych wykonanych w technologii komputerowej i przekaźnikowej.

Zakład posiada Centrum modelowania i testowania systemów zarządzania i sterowania ruchem kolejowym, które posiada najnowocześniejsze wyposażenie i rozwiązania techniczne w kraju. 

Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu powstał w 2017 roku z połączenia Zakładów: Infrastruktury Transportu (kierownik: prof. dr hab. inż. Krzysztof Zboiński) oraz Zakładu Sterowania Ruchem (kierownik: dr hab. inż. Wiesław Zabłocki, prof. uczelni). Od chwili jego powstania do roku 2020 kierownikiem Zakładu był prof. dr hab. inż. Krzysztof Zboiński. Aktualnie Zakładem kieruje prof. dr hab. inż. Dariusz Pyza.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.