ESAR (NCBR – BRIK II)
Energooszczędny System Elektrycznego Ogrzewania Rozjazdów z adaptacyjną dystrybucją mocy grzewczej
Nazwa programu:
Wspólne Przedsięwzięcie polegające na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK” (II konkurs)
Akronim:
ESAR
Instytucja finansująca:
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca:
- Instytut Kolejnictwa (Lider Konsorcjum),
- Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX sp. z o. o.,
- Politechnika Warszawska,
Całkowita wartość projektu:
6 536 444,17 zł
Wartość dofinansowania NCBR:
2 479 805,32 PLN
Wartość dofinansowania PKP PLK S.A.:
2 479 805,32 PLN
Okres realizacji:
2022 – 2025
Kierownik projektu na Politechnice Warszawskiej:
dr hab. inż. Jacek Kukulski prof. uczelni, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Opis:
Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego, wysokosprawnego systemu elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych o zmniejszonym zapotrzebowaniu na moc zainstalowaną w miejscu przyłączenia do sieci dystrybucyjnej AC 0,4 kV i zmniejszonym zużyciu energii elektrycznej.
Nowy system opracowany zostanie z uwzględnieniem obowiązujących wymagań stawianych przez PKP PLK S.A., a zawartych w Instrukcji Iet-5 „Wytyczne projektowania urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów” (2015 r.). System będzie kompatybilny z przyjętymi przez zarządcę infrastruktury kolejowej standardami komunikacji systemów EOR (Standard KHA – Iet-5 Tom2) i będzie możliwy do wdrażania na istniejącej lub nowej, dedykowanej infrastrukturze kablowej przy stosowaniu typoszeregu przyjętych na kolei elementów grzejnych (Iet-5 Tom1). Będzie mógł być zabudowany zarówno w nowych instalacjach EOR, jak również umożliwiał będzie modernizację istniejących już systemów EOR, bez konieczności wymiany zasadniczej części okablowania na stacji, ani wymiany grzejników w rozjazdach. Idea pracy systemu ESAR polegać będzie na optymalizacji zapotrzebowania na moc elektryczną w miejscu przyłączenia do sieci dystrybucyjnej, celem redukcji zużycia energii poprzez adaptacyjne sterowanie dystrybucją mocy grzewczej w obrębie rozjazdu, przy jednoczesnym zachowaniu jego pełnej drożności w warunkach zimowych. Optymalizacja mocy EOR w rozjeździe realizowana będzie poprzez segmentację, oczujnikowanie i indywidualne dopasowanie dostarczanej mocy grzewczej dla poszczególnych obszarów i elementów rozjazdu.
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP PLK S.A. w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia polegającego na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK”
|
|
|
|
|