O studiach
Zakres merytoryczny studiów obejmuje zarówno podsystemy strukturalne jak i funkcjonalne. W programie studiów znalazły się zagadnienia związane z:
- ruchem kolejowym,
- aplikacjami telematycznymi,
- pojazdami,
- infrastrukturą,
- osobami o ograniczonej możliwości poruszania się,
- energią,
- urządzeniami sterowania ruchem kolejowym,
- aspektami formalnymi dopuszczania podsystemów do eksploatacji.
Dodatkowo, wykorzystując bazę laboratoryjną Wydziału Transportu, poprowadzone zostaną zajęcia z zakresu modelowania i symulacji ruchu kolejowego oraz obsługi urządzeń systemu ETCS.
Studia adresowane są do absolwentów studiów pierwszego oraz drugiego stopnia, zarówno do osób planujących rozpocząć swoją karierę zawodową w branży realizacji inwestycji kolejowych, jak i funkcjonujących już obecnie na tym rynku pracowników, zamierzających podnieść swoje kwalifikacje oraz wiedzę i umiejętności w zakresie Interoperacyjności systemu kolei.
Studia są organizowane przez Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej przy współpracy merytorycznej z Jednostkami notyfikowanymi, Urzędem Transportu Kolejowego oraz Stowarzyszeniem ekspertów i menedżerów transportu szynowego.
Oprócz pracowników Politechniki Warszawskiej, związanych ściśle z branżą kolejową, do prowadzenia wykładów zaprosiliśmy także ekspertów zewnętrznych, wśród których są m.in.:
- mgr inż. Krzysztof Banaszek - CONSULTING for TECHNICAL HARMONISATION,
- mgr inż. Radosław Burak-Romanowski - PGE Energetyka Kolejowa S.A.,
- dr inż. Rafał Cichy - Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny,
- dr inż. Andrzej Kochan - Ośrodek Certyfikacji Transportu,
- mgr inż. Cezary Lipko - ekspert ds. certyfikacji wyrobów kolejowych,
- dr inż. Marek Patoka - ABB,
- dr inż. Jan Siudecki - Urząd Transportu Kolejowego,
- mgr inż. Piotr Skolasiński - TOR Audytor,
- mgr inż. Maciej Śmieszek - ekspert ds. certyfikacji interoperacyjności,
- dr inż. Janusz Szkopiński - Ośrodek Certyfikacji Transportu.
Jedna edycja tych studiów realizowana będzie przez dwa semestry obejmujące kolejno 9 oraz 9 zjazdów. Terminy zjazdów studiów podyplomowych zostaną ustalone przy uwzględnieniu, harmonogramów zjazdów studiów niestacjonarnych pierwszego stopnia prowadzonych na Wydziale Transportu oraz aktualnej sytuacji epidemicznej. Zajęcia będą się odbywały wyłącznie w soboty oraz w niedziele.
Edycja studiów podyplomowych „Interoperacyjność Systemu Kolei” obejmuje łącznie 232 godziny zajęć dydaktycznych prowadzonych w trybie 18 zjazdów w dwóch semestrach. W pierwszym i drugim semestrze zaplanowano po 9 zjazdów. Zajęcia będą się odbywały wyłącznie w soboty oraz w niedziele.
Studia odbywać będą się w trybie zgodnym z bieżącymi zarządzeniami Rektora PW oraz wytycznymi ministerialnymi. Jeżeli tylko przepisy na to pozwolą będzie to tryb stacjonarny.
Plan studiów obejmuje realizację zajęć z następujących przedmiotów:
Na semestrze I:
- Wprowadzenie do zagadnień interoperacyjność systemu kolei
- Interoperacyjność w aspekcie infrastruktury torowej
- Interoperacyjność w aspekcie urządzeń sterowania ruchem kolejowym
- Interoperacyjność w aspekcie osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się
- Interoperacyjność w aspekcie zasilania sieci trakcji elektrycznej
- Interoperacyjność w aspekcie obiektów inżynieryjnych
- Interoperacyjność w aspekcie trakcji elektrycznej
- Interoperacyjność w aspekcie ruchu kolejowego
- Interoperacyjność w aspekcie taboru kolejowego
Na semestrze II:
- Interoperacyjność w aspekcie aplikacji telematycznych
- Interoperacyjność w aspekcie systemów telekomunikacyjnych
- Obsługa systemu ETCS – laboratorium
- Organizacja ruchu kolejowego – laboratorium
- Symulacje prowadzenia ruchu kolejowego 1 – laboratorium
- Symulacje prowadzenia ruchu kolejowego 2 – laboratorium
- Wspólne metody oceny bezpieczeństwa
- Cyberbezpieczeństwo kolei
- Proces dopuszczenia do eksploatacji podsystemów zgodnych z TSI
Ponadto, w programie kształcenia uwzględniona została praca końcowa.
Każdy z przedmiotów realizowany będzie na osobnym zjeździe.