O studiach

Zakres merytoryczny studiów obejmuje zarówno podsystemy strukturalne jak i funkcjonalne. W programie studiów znalazły się zagadnienia związane z:

  • ruchem kolejowym,
  • aplikacjami telematycznymi,
  • pojazdami,
  • infrastrukturą,
  • osobami o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • energią,
  • urządzeniami sterowania ruchem kolejowym,
  • aspektami formalnymi dopuszczania podsystemów do eksploatacji.

Dodatkowo, wykorzystując bazę laboratoryjną Wydziału Transportu, poprowadzone zostaną zajęcia z zakresu modelowania i symulacji ruchu kolejowego oraz obsługi urządzeń systemu ETCS. 

Studia adresowane są do absolwentów studiów pierwszego oraz drugiego stopnia, zarówno do osób planujących rozpocząć swoją karierę zawodową w branży realizacji inwestycji kolejowych, jak i funkcjonujących już obecnie na tym rynku pracowników, zamierzających podnieść swoje kwalifikacje oraz wiedzę i umiejętności w zakresie Interoperacyjności systemu kolei.

Studia są organizowane przez Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej przy współpracy merytorycznej z Jednostkami notyfikowanymi, Urzędem Transportu Kolejowego oraz Stowarzyszeniem ekspertów i menedżerów transportu szynowego.

Oprócz pracowników Politechniki Warszawskiej, związanych ściśle z branżą kolejową, do prowadzenia wykładów zaprosiliśmy także ekspertów zewnętrznych, wśród których są m.in.:

  • mgr inż. Krzysztof Banaszek - CONSULTING for TECHNICAL HARMONISATION,
  • mgr inż. Radosław Burak-Romanowski - PGE Energetyka Kolejowa S.A.,
  • dr inż. Rafał Cichy - Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny,
  • dr inż. Andrzej Kochan - Ośrodek Certyfikacji Transportu,
  • mgr inż. Cezary Lipko - ekspert ds. certyfikacji wyrobów kolejowych,
  • dr inż. Marek Patoka - ABB,
  • dr inż. Jan Siudecki - Urząd Transportu Kolejowego,
  • mgr inż. Piotr Skolasiński - TOR Audytor,
  • mgr inż. Maciej Śmieszek - ekspert ds. certyfikacji interoperacyjności,
  • dr inż. Janusz Szkopiński - Ośrodek Certyfikacji Transportu.

Jedna edycja tych studiów realizowana będzie przez dwa semestry obejmujące kolejno 9 oraz 9 zjazdów. Terminy zjazdów studiów podyplomowych zostaną ustalone przy uwzględnieniu, harmonogramów zjazdów studiów niestacjonarnych pierwszego stopnia prowadzonych na Wydziale Transportu oraz aktualnej sytuacji epidemicznej. Zajęcia będą się odbywały wyłącznie w soboty oraz w niedziele.

Edycja studiów podyplomowych „Interoperacyjność Systemu Kolei” obejmuje łącznie 232 godziny zajęć dydaktycznych prowadzonych w trybie 18 zjazdów w dwóch semestrach. W pierwszym i drugim semestrze zaplanowano po 9 zjazdów.  Zajęcia będą się odbywały wyłącznie w soboty oraz w niedziele.

Studia odbywać będą się w trybie zgodnym z bieżącymi zarządzeniami Rektora PW oraz wytycznymi ministerialnymi. Jeżeli tylko przepisy na to pozwolą będzie to tryb stacjonarny.

 

Plan studiów obejmuje realizację zajęć z następujących przedmiotów:

Na semestrze I:

  1. Wprowadzenie do zagadnień interoperacyjność systemu kolei
  2. Interoperacyjność w aspekcie infrastruktury torowej
  3. Interoperacyjność w aspekcie urządzeń sterowania ruchem kolejowym
  4. Interoperacyjność w aspekcie osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się
  5. Interoperacyjność w aspekcie zasilania sieci trakcji elektrycznej
  6. Interoperacyjność w aspekcie obiektów inżynieryjnych
  7. Interoperacyjność w aspekcie trakcji elektrycznej
  8. Interoperacyjność w aspekcie ruchu kolejowego
  9. Interoperacyjność w aspekcie taboru kolejowego

 Na semestrze II:

  1. Interoperacyjność w aspekcie aplikacji telematycznych
  2. Interoperacyjność w aspekcie systemów telekomunikacyjnych
  3. Obsługa systemu ETCS – laboratorium
  4. Organizacja ruchu kolejowego – laboratorium
  5. Symulacje prowadzenia ruchu kolejowego 1 – laboratorium
  6. Symulacje prowadzenia ruchu kolejowego 2 – laboratorium
  7. Wspólne metody oceny bezpieczeństwa
  8. Cyberbezpieczeństwo kolei
  9. Proces dopuszczenia do eksploatacji podsystemów zgodnych z TSI

Ponadto, w programie kształcenia uwzględniona została praca końcowa.

Każdy z przedmiotów realizowany będzie na osobnym zjeździe.