BEZRUCHKOL (NCBR – BRIK II)
Zarządzanie środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu kolejowego
Nazwa programu:
Wspólne Przedsięwzięcie polegające na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK” (II konkurs)
Akronim:
BEZRUCHKOL
Instytucja finansująca:
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonawca:
- Politechnika Warszawska (Lider konsorcjum),
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego,
- Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych,
- Lotnicza Akademia Wojskowa
Całkowita wartość projektu:
5 835 426,25 zł
Wartość dofinansowania NCBR:
2 917 713,13 zł
Wartość dofinansowania PKP PLK S.A.:
2 917 713,12 zł
Okres realizacji:
2023 - 2025
Kierownik projektu:
prof. dr hab. inż. Dariusz Pyza, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Opis:
Przedmiotem projektu jest opracowanie metody wykorzystującej nowoczesne narzędzia komputerowe i skanowania laserowego pozyskiwania informacji o drzewostanach zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowych i opracowanie metodyki zarządzania drzewami i krzewami w sąsiedztwie linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. w sposób zapewniający realizację obowiązków prawnych i konieczności adaptacji do zmian klimatu.
Osiągnięcie celu projektu realizowane będzie w dziewięciu etapach. W ramach poszczególnych etapów zostanie przeprowadzona analiza dokumentów środowiskowych związanych z utrzymaniem linii kolejowych, w tym dokumentów i ich zakresów niezbędnych przy wystąpieniach o wycinkę drzew (etap 1) oraz identyfikacja zagrożeń wynikających z nieefektywnego zarządzania drzewostanami w sąsiedztwie linii kolejowych (etap 2). Kolejny etap to wybór odcinków pilotażowych na potrzeby realizacji badań, uwzględniających różne aspekty zróżnicowania sieci kolejowej (etap 3) oraz opracowanie metody i pozyskanie informacji o drzewostanach w sąsiedztwie odcinków pilotażowych linii kolejowych (etap 4). Pozyskane dane oraz ich analiza pozwolą na opracowanie metodyki zarządzania drzewostanami w sąsiedztwie linii kolejowych (etap 5), która zostanie zaimplementowana do programu komputerowego umożliwiającego prowadzenie symulacji komputerowych (etap 6). Weryfikacja i kalibracja programu oraz metodyki, przeprowadzona zostanie z uwzględnieniem danych pozyskanych w ramach badań poligonowych (etap 7). Całościowa analiza przedmiotu projektu pozwoli na opracowanie wytycznych i rekomendacji w zakresie efektywnego zarządzania drzewostanami w sąsiedztwie linii kolejowych (etap 8).
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP PLK S.A. w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia polegającego na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK”
|
|
|
|