Strona główna » Wydział » Zakłady »
Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu prowadzi badania naukowe w zakresie projektowania i eksploatacji kolejowej i drogowej infrastruktury transportu, projektowania multimodalnych i intermodalnych terminali przeładunkowych, projektowania, budowy i eksploatacji sygnalizacji świetlnych, inżynierii ruchu drogowego, planowania transportu publicznego, elektro mobilności i zrównoważonej mobilności miejskiej oraz projektowania i wdrażania systemów kierowania i sterowania ruchem kolejowym.
Badania realizowane są w trzech zespołach naukowo-dydaktyczne:
- Zespół Infrastruktury Transportu,
- Zespół Sterowania Ruchem Drogowym,
- Zespół Sterowania Ruchem Kolejowym.
Zespoły tworzą najlepsi specjaliści w swoich obszarach badań, którzy prowadzą liczne projekty badawczo-rozwojowe i współpracują z różnymi jednostkami naukowymi oraz partnerami biznesowymi, a jednocześnie są doskonałymi dydaktykami.
Działalność dydaktyczna Zakładu realizowana jest na kierunku Transport w ramach specjalności:
- na studiach I stopnia:
- Inżynieria Transportu Miejskiego (studia niestacjonarne),
- Sterowanie Ruchem Drogowym (studia stacjonarne),
- Sterowanie Ruchem Kolejowym (studia stacjonarne i niestacjonarne)
- na studiach II stopniu:
- Transport Systems Engineering and Management (studia stacjonarne anglojęzyczne)
- Sterowanie Ruchem Kolejowym (studia stacjonarne i niestacjonarne),
- Zrównoważona Mobilność Miejska (studia stacjonarne i niestacjonarne). Studia prowadzone pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury.
- oraz studiach II stopnia kierunku Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego (kierunek studiów prowadzony wspólnie z Wydziałem Inżynierii Lądowej).
W Zakładzie prowadzone są następujące studia podyplomowe:
- Interoperacyjność Systemu Kolei (studia prowadzone przy udziale partnerów biznesowych i współpracy merytorycznej podmiotów funkcjonujących na rynku pracy (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Urząd Transportu Kolejowego oraz Stowarzyszenie ekspertów i menedżerów transportu szynowego, kierownik studiów: dr inż. P. Ilczuk).
Zespół Infrastruktury Transportu
Zespół infrastruktury transportu posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia badań elementów infrastruktury transportowej. Działania Zespołu koncentrują się szczególnie na infrastrukturze kolejowej oraz projektowaniu terminali przeładunkowych,
w tym terminali intermodalnych. Główne kompetencje i doświadczenie badawcze Zespołu jest ukierunkowane na:
- infrastrukturę transportu ze szczególną preferencją dla infrastruktury kolejowej,
- transport intermodalny oraz projektowanie multimodalnych i intermodalnych terminali przeładunkowych,
- elektromobilność i infrastrukturę dedykowaną dla transportu niskoemisyjnego,
- zrównoważony transport,
- projektowanie dróg szynowych – kolejowych i miejskich,
- dynamikę oddziaływań pojazdu szynowego na drogę kolejową oraz dynamikę i stateczność pojazdów szynowych w nieprostoliniowych odcinkach toru.
Zespół Sterowania Ruchem Drogowym
Zespół Sterowania ruchem drogowym posiada doświadczenie w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji sygnalizacji świetlnych, inżynierii ruchu drogowego, planowania transportu publicznego oraz zrównoważonej mobilności miejskiej. Badania Zespołu są ukierunkowane na:
- projektowanie, budowę i eksploatację drogowych sygnalizacji świetlnych,
- inżynierię ruchu drogowego,
- zrównoważoną mobilność miejską i transport publiczny,
- urządzenia i systemy sterowania ruchem drogowym,
- bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Zespół opiekuje się Studenckim Kołem Naukowym Inżynierii Ruchu Drogowego, które zrzesza grupę młodych, ambitnych studentek i studentów zainteresowanych zagadnieniami sterowania ruchem drogowym oraz komunikacją miejską. Głównym celem Koła jest rozwijanie
i pogłębianie wiedzy z zakresu rozwiązań bezpieczeństwa oraz inżynierii ruchu drogowego, a w szczególności nowoczesnych technik sterowania ruchem, udział w pracach naukowo-badawczych realizowanych w Zakładzie oraz szkoleniach, seminariach i konferencjach naukowych.
Zespół Sterowania Ruchem Kolejowym
Zespół sterowana ruchem kolejowym posiada doświadczenie w zakresie badania, modernizacji, projektowania i wdrażania systemów kierowania i sterowania ruchem w kolejnictwie. Badania Zespołu są ukierunkowane na:
- unowocześnianie i modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym, przy uwzględnieniu ścisłego ich dostosowania do wymagań i przepisów kolejnictwa polskiego i europejskiego,
- wspomaganie pracy dyspozytorów i dyżurnych ruchu przez wdrażanie technologii informatycznych,
- ciągły rozwój zagadnień bezpieczeństwa, efektywności i nowoczesnych sposobów eksploatowania systemów sterowania ruchem kolejowym,
- cyfryzację sterowania ruchem kolejowym i automatyzację jazdy pociągu oraz prowadzenia ruchu kolejowego.
Zespół opiekuje się Studenckim Kołem Naukowym Nowoczesnych Technik Sterowania Ruchem Kolejowym BALISA, które zrzesza grupę młodych, ambitnych studentek i studentów zainteresowanych zagadnieniami sterowania ruchem kolejowym. Głównym celem Koła jest rozwijanie i pogłębianie wiedzy z zakresu metod prowadzenia ruchu pociągów w oparciu o urządzenia infrastruktury w tym urządzenia SRK i ich własności, udział w pracach naukowo-badawczych realizowanych w Zakładzie oraz szkoleniach, seminariach i konferencjach naukowych.
Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu prowadzi współpracę z różnymi jednostkami naukowymi oraz partnerami biznesowymi, wśród których można wymienić:
- Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Transportu Kolejowego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Metro Warszawskie, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, Instytut Kolejnictwa, Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym w Warszawie, Tramwaje Warszawskie, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Thales Polska, Bombardier Transportation, Kombud, grupa Rail-Mil, Kolster, Siemens Mobility, Szybka Kolej Miejska.
Zakład dysponuje grupą 7 nowoczesnych laboratoriów badawczo-dydaktycznych, w skład których wchodzą:
- Laboratorium Techniki cyfrowej i automatyki, Sterowania ruchem drogowym, Metod modelowania i sterowania ruchem drogowym, Pomiarów ruchu drogowego, Sterowania ruchem kolejowym, Kierowania i sterowania ruchem kolejowym, Centrum modelowania i testowania systemów zarządzania i sterowania ruchem kolejowym.
Laboratoria badawczo-dydaktyczne Zakładu umożliwiają prowadzenie badań oraz kształcenie studentów w zakresie modelowania i sterowania ruchem drogowym, optymalizacji i symulacji ruchu z wykorzystaniem narzędzi PTV Vissim, Synchro+ Sim Traffic, Sitraffic Office, sterowania ruchem kolejowym w obszarze badania systemu ERTMS/ETCS, modelowania, sterowania i symulacji ruchu kolejowego z wykorzystaniem narzędzi Traffic Simulator ERSA, Operational Simulator ERSA, OpenTrack symulator mikrosymulacyjny jak również badania blokad liniowych i urządzeń stacyjnych wykonanych w technologii komputerowej i przekaźnikowej.
Zakład posiada Centrum modelowania i testowania systemów zarządzania i sterowania ruchem kolejowym, które posiada najnowocześniejsze wyposażenie i rozwiązania techniczne w kraju.
Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu powstał w 2017 roku z połączenia Zakładów: Infrastruktury Transportu (kierownik: prof. dr hab. inż. Krzysztof Zboiński) oraz Zakładu Sterowania Ruchem (kierownik: dr hab. inż. Wiesław Zabłocki, prof. uczelni). Od chwili jego powstania do roku 2020 kierownikiem Zakładu był prof. dr hab. inż. Krzysztof Zboiński. Aktualnie Zakładem kieruje prof. dr hab. inż. Dariusz Pyza.