Relacja z warsztatów
Warszawa 20-21.08.2024
Zrównoważona logistyka miejska na Warsztatach E-Laas: Nowe technologie i współpraca interesariuszy kluczem do sukcesu
Warsztaty E-Laas (Energy optimal urban Logistics As A Service) miały miejsce na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej (PW), gdzie w dniach 20-21 sierpnia 2024 roku spotkali się naukowcy, przedstawiciele przemysłu oraz władz lokalnych, aby omówić wyzwania i nowoczesne podejścia związane z zrównoważoną logistyką miejską. Podczas wydarzenia poruszono kluczowe kwestie dotyczące integracji innowacyjnych modeli dystrybucji ładunków, nowoczesnych technologii, zarządzania energią i przestrzenią miejską uwzględniając potrzeby rozwijających się miast i ich mieszkańców.
Celem warsztatów E-Laas było stworzenie przestrzeni do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat zrównoważonej logistyki miejskiej oraz energooszczędnych rozwiązań transportowych. Warsztaty miały na celu identyfikację kluczowych wyzwań i możliwości związanych z logistyką miejską,
w tym planowaniem przestrzennym i zarządzaniem energią, oraz wypracowanie wspólnych strategii, które mogłyby zostać wdrożone przez miasta i regiony na całym świecie. Ponadto, wydarzenie miało na celu budowanie i wzmacnianie sieci profesjonalnych kontaktów między uczestnikami, co może przyczynić się do przyszłej współpracy badawczo-rozwojowej.
Warsztaty otworzyła prof. Marianna Jacyna, Dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, która przywitała uczestników i gości, podkreślając znaczenie logistyki miejskiej w obliczu rosnącej urbanizacji, zwiększającego się zapotrzebowania na transport oraz wyzwań związanych z zarządzaniem energią i zanieczyszczeniem środowiska. Wydarzenie podzielono na 3 części: sesję networkingową, panele dyskusyjne oraz sesję techniczna.
Sesja networkingowa, miała na celu maksymalizację korzyści płynących z wydarzenia poprzez wspieranie współpracy między uczestnikami oraz przyspieszenie postępu w dziedzinie zrównoważonej logistyki miejskiej. Podczas tej sesji zaprezentowano trzy kluczowe projekty badawcze:
- E-Laas (Energy optimal urban Logistics As A Service) – Emilian Szczepański (Wydział Transportu PW) przedstawił innowacyjne podejście do kształtowania logistyki miejskiej, koncentrujące się na efektywnym planowaniu dostaw ostatniej mili z uwzględnieniem problematyki zrównoważonego rozwoju poprzez integrację energooszczędnych i zeroemisyjnych rozwiązań logistycznych z potrzebami społecznymi.
Prezentacja projektu E-Laas – Emilian Szczepański (Wydział Transportu PW)
- UrbFRail (Revitalisation of Inner-Urban Freight Rail Hubs)– Maciej Śmieszek (Wydział Transportu PW) zaprezentował narzędzie wspierające miasta w rozwijaniu stref miejskich przewozów towarowych koleją. Zaprezentowane podejście ma na celu ułatwienie integracji transportu kolejowego z miejską infrastrukturą, przez rewitalizację bocznic kolejowych, co może prowadzić do lepszego wykorzystania przestrzeni i wzrostu efektywności systemów logistycznych miasta.
- Mobilny magazyn energii elektrycznej – Krzysztof Zagrajek (Wydział Elektryczny PW) przedstawił koncepcję mobilnego magazynu energii elektrycznej, który wspiera integrację odnawialnych źródeł energii w miejskich węzłach transportowych. Przedstawione rozwiązanie ma duży potencjał w zarządzaniu energią w obszarach miejskich uwzględniając profil zapotrzebowania odbiorców w różnych obszarach miejskich.
Prezentacje aktualnych projektów badawczych miały na celu identyfikację obszarów, w których różne podejścia mogą wzajemnie się uzupełniać. Pozwoli to na uzyskanie synergii i efektywniejszego wykorzystania zasobów, a także opracowanie nowych rozwiązań na potrzeby logistyki miejskiej.
Następnym elementem warsztatów były panele dyskusyjne. Stanowiły one główny punkt warsztatów, umożliwiając uczestnikom dogłębne zrozumienie złożoności problemów związanych z miejską logistyką oraz wyzwań, jakie stoją przed operatorami logistycznymi, zarządcami miast, klientami i społeczeństwem. Dyskusje były moderowane przez prof. Konrada Lewczuka z Wydziału Transportu PW i obejmowały dwa główne tematy:
- Zrównoważone Plany Logistyki Miejskiej (SULP) – Eksperci, w tym Mirosław Czerliński z Wydziału Transportu PW, Bartłomiej Wiertel z Via Vistula Sp. z o.o. oraz Aleksander Sobota z Katowickiej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, omawiali znaczenie SULP jako narzędzia planowania logistyki miejskiej. Dyskusje skupiły się na integracji logistyki z planowaniem przestrzennym, wyzwaniami związanymi z zaangażowaniem różnych interesariuszy oraz potrzebą stosowania nowoczesnych narzędzi analitycznych w celu optymalizacji procesów logistycznych. Uczestnicy podkreślili, że SULP są kluczowe dla tworzenia bardziej efektywnych i zrównoważonych systemów logistycznych, które mogą pomóc w redukcji emisji zanieczyszczeń i poprawie jakości życia mieszkańców miast.
Panel dyskusyjny - Zrównoważone Plany Logistyki Miejskiej
- Panel o Logistyce Miejskiej z Perspektywy Operatora – W panelu wzięli udział Mirosław Gral z Last Mile Experts Sp. z o.o., Daniel Trzaskowski z Carefleet S.A. oraz Michał Wojtal z Pointpack S.A. Eksperci skupili się na omówieniu wyzwań związanych z zarządzaniem flotą pojazdów, integracją pojazdów elektrycznych, optymalizacją dostaw ostatniej mili oraz znaczeniem współpracy między operatorami w celu zwiększenia efektywności operacyjnej. Uczestnicy panelu zwrócili uwagę na potrzebę rozwijania cyfrowych platform zarządzania zasobami, które mogą wspierać lepszą koordynację działań między różnymi podmiotami, co w dłuższej perspektywie przyczyni się do redukcji kosztów operacyjnych i zwiększenia efektywności dostaw.
Panel dyskusyjny - Logistyka Miejskiej z Perspektywy Operatora
Drugiego dnia warsztatów odbyła się sesja techniczna, która była okazją do prezentacji zaawansowanych badań prowadzonych przez zespoły z uczelni partnerskich realizujących projekt E-Laas. Sesja ta pozwoliła uczestnikom na poznanie najnowszych badań i innowacyjnych technologii, które mogą mieć istotny wpływ na przyszłość logistyki miejskiej.
Emilian Szczepański, Jan Paszkowski oraz Konrad Lewczuk (Wydział Transportu PW) przedstawili aktualne badania prowadzone w projekcie E-Laas, koncentrując się na problematyce zarządzania energią oraz zastosowania makro i mikrosymulacji w kształtowaniu systemów logistyki miejskiej.
Konrad Lewczuk (Wydział Transportu PW)
Balázs Kulcsár i Fangting Zhou (Chalmers University of Technology) przedstawili badania dotyczące usług transportowych w modelu „na żądanie” i inteligentnego kształtowania polityki cenowej energii w zarządzaniu ładowaniem pojazdów.
Balázs Kulcsár (Chalmers University of Technology)
Jingwen Wu oraz Xueting He (Shanghai University) zaprezentowali metodę optymalizacji tras kurierskich w nowej usłudze logistyki ostatniej mili uwzględniającym niepewność przyszłych zamówień, a także metodę wyznaczania tras dla autobusów w modelu usług na żądanie. Kai Wang (Tsinghua University) przedstawił badania dotyczące systemu mobilności pasażerów z wykorzystaniem dronów autonomicznych oraz systemu transportu ładunków integrującego wykorzystanie dronów towarowych i pojazdów kurierskich.
Kai Wang (Tsinghua University)
Warsztaty E-Laas zakończyły się dużym sukcesem, będąc okazją do intensywnych dyskusji i debat. Podczas dwudniowego wydarzenia omówiono wiele kluczowych zagadnień związanych ze zrównoważoną logistyką miejską, a także sformułowano wiele istotnych wniosków i kierunków badań, które mogą mieć znaczący wpływ na przyszły rozwój miast i dostaw ostatniej mili.
Uczestnicy warsztatów zgodnie podkreślili potrzebę wspólnej odpowiedzialności za zrównoważony rozwój miast. Skuteczna logistyka miejska wymaga zaangażowania wszystkich interesariuszy — od państwa i władz lokalnych, przez przedsiębiorców i operatorów logistycznych, po klientów i społeczność lokalną. Tylko poprzez współpracę i zintegrowane podejście można opracować rozwiązania, które będą zarówno efektywne, jak i przyjazne dla środowiska.
Poruszono również istotną kwestię opracowania Zrównoważonych Planów Logistyki Miejskiej (SULP), które są kluczowym narzędziem umożliwiającym miastom planowanie logistyczne w sposób minimalizujący negatywne skutki dla środowiska, jednocześnie spełniając potrzeby ekonomiczne i społeczne. Warsztaty pokazały, że postęp technologiczny, taki jak rozwój dronów, robotów dostawczych, pojazdów elektrycznych i mobilnych hubów logistycznych, oferuje nowe możliwości poprawy miejskiej logistyki. Jednocześnie zwrócono uwagę na konieczność integracji zaawansowanych narzędzi planistycznych i analitycznych, które pozwalają lepiej dostosować usługi logistyczne do dynamicznie zmieniających się potrzeb mieszkańców i przedsiębiorstw. Warsztaty E-Laas stworzyły unikalną platformę do wymiany wiedzy i doświadczeń, podkreślając znaczenie współpracy i innowacyjnych rozwiązań dla przyszłości logistyki miejskiej.
Warsztaty odbyły się w ramach projektu naukowego E-Laas (Energy optimal urban Logistics As A Service). Projekt ten realizowany jest w ramach konkursu ERA-NET Cofund Urban Accessibility and Connectivity (ENUAC China Call), finansowanego przez JPI Urban Europe i National Natural Science Foundation of China (NSFC), oraz z programu Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont 2020” na podstawie umowy grantowej nr 875022. Polska część projektu finansowana jest przez Narodowe Centrum Nauki (nr projektu 2022/04/Y/ST8/00134).